Back
Evenementen

MAKER IN HUIS FESTIVAL ◇ Full Circle

SDK, Suzanne Krijger, Luc Howie Duzzith & Tom van den Hoven

Zaterdag 13 december 2025

17:45 – 18:30

&

Zeyneb Kasmi, Hannan van Rooij & Sam Hakeddin

Zaterdag 13 december 2025

20:00 – 20:30

Passe-partout ticket = €10,-

Na maanden van schrijven, repeteren en reflecteren presenteren de Full Circle-makers tijdens het Maker in Huis Festival het resultaat van hun traject. Full Circle is een maaktraject van Poetry Circle, waarin veelbelovende, professionaliserende spoken word-artiesten en andere woordkunstenaars een eigen werk ontwikkelen, op hun eigen manier. Ze zoeken cross-overs op met muziek, theater, wetenschap en traditionele vertelvormen uit verschillende culturen. Verwacht nieuw werk vol urgentie, verbeelding en eigenzinnige perspectieven van makers die de Nederlandse spoken word-scene van morgen zullen vormgeven. Dit jaar zijn de deelnemers van Full Circle: SDK, Suzanne Krijger, Luc Howie Duzzith, Tom van den Hoven, Zeyneb Kasmi, Hannan van Rooij & Sam Hakkedin.

-
Van gazelles tanden naar verstandskiezen — من أسنان الغزال إلى أضراس العقل
— SDK

Van gazelles tanden naar verstandskiezen is een storytelling- en spoken word-performance in Halqa-stijl over volwassen worden als iemand buiten de norm. Een ode aan de niet-mainstream dertigers die hun eigen pad creëren tussen healing, verzet en het najagen van geluk. Wat laat je los, wat omarm je, en hoe blijf je trouw aan je overtuigingen in een gekkenhuisland? Het eindproduct is tot stand gekomen geïnspireerd door gesprekken met andere leeftijdsgenoten over over volwassenheid, geluk, liefde, racisme, kapitalisme, healing, en vrijheid. Een performance over het recht om te twijfelen, te deconstrueren en eigen pad creëren met verstandskiezen.

-
'IK BEN EVEN UITWAAIEN TOT ZO'
— Suzanne Krijger

Suus wil het taboe op generationeel trauma doorbreken. Vergezeld door gitaar en drums toont ze op rauwe wijze de worsteling met haar verleden: de constante poging haar identiteit, en het woord ‘thuis,’ te herdefiniëren. Hoe kom je in godsnaam los van je ouders? Wat is loslaten überhaupt? En wat blijft er over als je loslaat?

-
SLEUTELMOMENT
— Luc Howie Duzzith

Sleutelmoment vertrekt vanuit het eigen levensverhaal en de vraag: “wie ben ik, als ik alles afleg wat mij ooit moest beschermen?”. De voorstelling onderzoekt thema’s als intergenerationeel trauma, identiteit, schaamte en herstel, en laat zien hoe destructieve patronen kunnen worden omgezet in bewustwording en veerkracht. Via een samensmelting van verschillende uitingen waarin kwetsbaarheid en kracht samenkomen. Sleutelmoment is niet alleen een artistieke reis, maar ook een maatschappelijk gebaar van erkenning en heling.

-
Kosmofutilisme
— Tom van den Hoven

Wat kunnen we doen als de aarde ten onder lijkt te gaan? Dat wat we als individuen proberen te doen een waterdruppel is op een steeds warmer wordende plaat? Soms lijkt de enige oplossing dan naar boven kijken, weg van hetgeen dat ons leven gaf. Kunnen we daar wel de oplossingen zoeken die we nodig hebben?

-
بين بحرين - Bayna Baḥrayn
Tussen Twee Zeeën
— Zeyneb Kasmi

Een poëtische performance over identiteit, geloof en de ruimte tussen werelden.

De performance vormt een voorproefje van een toekomstige poëtische film, waarin Zeyneb door middel van verschillende kunstvormen als woord, stem en muziek de spanning verkent tussen overgave en overtuiging, tussen liefde en macht. Door poëzie wilt ze tonen hoe identiteit niet vaststaat, maar golft tussen zuiverheid en vervuiling, tussen geloof en twijfel. In deze ruimte tussen twee zeeën zoekt ze naar stilte te midden van contrasten. De performance stelt vragen als: Wat is zuiverheid in een verdeelde wereld? Hoe hervind ik mezelf tussen twee waarheden, twee talen, twee overtuigingen?

-
Ondertussen
— Hannan van Rooij

‘veel gemaakte teksten van mij zijn in opdracht of op thema geweest. de vraag die speelde is: welke teksten leven in mij? en hoe geef ik een creatief proces vorm zonder perse opdracht/thema los te laten? ik had een plan uitgezet, creatief proces gestroomlijnd om mijn rol als huisdichter van de Rijksuniversiteit Groningen in te vullen, maar dit ging niet. er moesten hele andere woorden losgelaten worden. ondertussen gaat over schrijven en de invloeden die spelen.’

Foto door: Jedidja Smalbil
-
Er zijn nog 110.000 wachtenden voor u.
— Sam Hakeddin

Tijdens het maakproces ben ik in verschillende maatschappijkritische thema’s gedoken, maar ik kom altijd weer uit op hetzelfde onderwerp; mentale gezondheid. Ik zou graag zien dat ik bij andere thema’s net zoveel urgentie voel om iets van deze omvang te maken. Maar het systeem waarin onze mentale gezondheidszorg is gegoten, maakt het onmogelijk om me vrij te kunnen bewegen. Daarom vorm ik mijn ervaringen als persoon die dagelijks in gevecht is met diens duisternis, om tot een voorstelling die zowel een reddingsboei is als een poging tot wakker schudden en verbinden.